Παρασκευή, 12 Μαΐου 2017

ΕΞΗΓΗΣΙΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΥΨΗΛΟΤΑΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ ΑΠΟΚΑΛΥΨΙΝ -ΖΑΧΑΡΙΑ ΓΕΡΓΑΝΟΥ (ΑΡΤΟΣ ΖΩΗΣ)

Το αδημοσίευτο έργο του Ζαχαρία του Γεργάνου από την Άρτα "Εξήγησις εις την του Ιωάννου του υψηλοτάτου θεολόγου Αποκάλυψιν", σε κριτική έκδοση, με εισαγωγή και σχόλια του Αστέριου Αργυρίου, καθηγητή της νεοελληνικής φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο του Στρασβούργου. Την αξία της έκδοσης αυτής, για την ιστορία της ερμηνείας της Αποκάλυψης στον ελληνικό Ορθόδοξο χώρο, εξαίρει επαρκώς και δικαίως ο κ. Αργυρίου στην εμπεριστατωμένη εισαγωγή του. Εμείς εδώ θα σημειώσουμε το ότι η ερμηνεία του Γεργάνου εισάγει στην ελληνική ερμηνευτική παράδοση της Αποκάλυψης μια ξένη προβληματική, έξω από τον χώρο της καθόλα εμπερίστατης τότε Ορθοδοξίας. Αυτό από μια άποψη είναι θετικό. Από μια άλλη όμως βλέπει κανείς κάτι πολύ χαρακτηριστικό για την εκκλησιαστική φιλολογία μας του 17ου και 18ου αιώνα, ένα δηλ. προχωρημένο βαθμό αλλοτρίωσης της δικής μας σκέψης από τη δυτική. Η παλαιότερη, η μέχρι τον 10ο αι. μ.Χ., πενιχρή, ανατολική φιλολογία περί της Αποκαλύψεως ταύτισε, μετά την εμφάνιση του Ισλάμ, τον Αντίχριστο με τον Μωάμεθ ή τον πρόδρομό του. Ήταν μια δυσάρεστη εμπλοκή της ιστορίας στη θεολογία. Ο Γεργάνος προχωράει ακόμα παραπέρα. Σπουδασμένος στη Βιττεμβέργη, είχε κληρονομήσει από τον Προτεσταντισμό την πολεμική κατά του Παπισμού και την ταύτιση του Πάπα με τον Αντίχριστο στην πλούσια αποκαλυπτική παραγωγή της Δύσης τα χρόνια εκείνα. Αυτή την παράδοση κληροδότησε ο Γεργάνος σε όλη την ερμηνευτική παράδοση της Αποκαλύψεως στην Ανατολή μέχρι σήμερα, μπορούμε να πούμε. Τα διάφορα σύμβολα της Αποκαλύψεως, μετά τον Γεργάνο, ταυτίστηκαν με ιστορικά πρόσωπα ή ιστορικές καταστάσεις. Η διεθνής προπαγάνδα στην Ελλάδα και τα ψυχικά άλγη των Ελλήνων αποτυπώθηκαν ιδίως στην προσπάθεια των Ελλήνων λογίων να ερμηνεύσουν την Αποκάλυψη. Ήταν όμως αυτό ερμηνεία; Σχήμα 24 χ 17 εκ. 302 σελ. 10,00 / 7,00 € (30%)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου